onsdag 27 maj 2015

På odlingsresa!

Som de flesta redan vet, men som jag trots allt ändå i efterhand upplever som helt otroligt, är hur fort man upplever att tiden går. Från juli månad i fjol, då mina odlingar abrupt blev kvarlämnade när vi flyttade mitt i säsongen, till en ny odlingssäsong i år. Det känns som om det gått någon månad på sin höjd, inte nästan ett helt år! Men så är det och mycket har hänt under tiden som gått.

När vi flyttade in i vår nya lägenhet, centralt inne i stan, var min förhoppning att flyttlasset skulle ha lite plats över till mina odlingshinkar, men sista släpet var knökfullt. Lösningen blev våra gamla grannar och hinkar och plantor delades ut och gav glädje till andra, men det kändes tomt i min odlingssjäl... 


En hink med mynta, tagetes och bladamarant kunde följa med i mitt knä och på vår nya fina och stora balkong fanns massor med plats, men inget odlat. En stor del av mig tröttnade på att odla då, trots peppning av vänner som gav mig plantor fulla med mogna chilifrukter och att jag till och med åkte och köpte balkonglåda och krukor. 

Det blev höst och sen kom vintern och jag tryckte ner granar i de tomma jordytorna och det var fint under helgerna. Jag tänkte att till våren, ja då blir det kanske någon sommarblomma istället men inte mer än så. Månaderna gick och ljuset kom tillbaka och det var då jag insåg det. Jag saknade verkligen att odla! Att så, plantera, dela och upptäcka och att fylla både mage, kyl och frys med egen odlat. Det ekade tomt på hyllorna och till och med en så enkel sak som gräslök var vi tvungna att köpa. Det kändes konstigt, onaturligt och helt fel.


Jag insåg vad det var jag saknade  och samtidigt startade kommunens klimatutmaning #gatsmartodlingorebro. Jag ansökte, blev antagen och här börjar min odlingsresa igen! 
Min odlingsiver är tillbaka och det kliar i fingrarna.  






Resultatet är att det har sett ut så här de sista veckorna, både i lägenheten och på balkongen. Fyllda plugglådor, krukor med färdig köpta plantor i väntan på utplantering och så en hel del som planterats ut på direkten. Nu börjar det gro och växa ordentligt i lådorna också. 

 Min lycka är total, jag älskar att odla!  


 



            

               




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej,

Vad tycker du? Skriv gärna några ord och berätta.

/Anna