fredag 16 maj 2014

Odla på Österlen #5

"Vänta ett år och att se vad som finns och vad trädgården bjuder på" brukar jag ge som råd till alla som kliar sig i huvudet över sin nyinköpta trädgård... Ja, det vill jag lova här räckte det att vänta en månad och det som bjuds är brännässla, kirskål, maskros och en massa annat ogräs.

Eller ja, ogräs är de ju egentligen inte men just nu, när de växt sig kraftiga och tar över varenda ledig lilla jordplätt, är det svårt att kalla dem något annat. Mina små plantor kommer att försvinna i djungeln och mastodont rensning skulle kunna vara enda lösningen, men jag inser naturkraften som jag har att arbeta mot och tänker om. Nu blir det citysmart balkongodling istället för hel slanten! Så fram med alla möjliga kärl, klipp, slå hål, häng lite här och där och på höjden så klart. Allt går ju att odla i :-)



Nu är tiden inne när jag egentligen också skulle behöva börja jaga allt som är 10 liter eller större att använda till att plantera tomaterna i för att få ner alla mina fina små plantor. Men ibland fixar sig saker av sig självt och efter att ha gett bort en ansenlig mängd plantor kom två dagar med kallaste nordanvind som på min utsatta öster-balkong blev lite för mycket att klara av för många plantor, tack naturen för minimering av min arbetsbörda. Nu har jag bara några små rackare kvar att sköta och behöver inte längre jaga utan kan istället lugnt leta efter planteringskärl. 
 
Istället för att så direkt i backen i år, i de nu ej rensade trädgårdslanden, får fröna helt enkelt vila ett år till i sina påsar. Det blev liksom en mycket bättre lösning när allt kom om kring att inse begränsningarna och göra något helt nytt istället för att kämpa emot.  

Nu är bara frågan, vad kan man använda ett hav av halvmeter brännbässla och kirskål till...  




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej,

Vad tycker du? Skriv gärna några ord och berätta.

/Anna