måndag 5 maj 2014

Odla på Österlen #4

Det växer så det knakar!

Tiden går så fort på våren och växterna växer i raketfart. Det är nästan så att jag inte hinner med och om det var dags för omskolning i förra inlägget så är det helt plötsligt nu dags för avhärdning!

Det är inte helt enkelt på blåsiga Österlen utan ett skyddande växthus. Så bäst att titta på SMHI och välja bästa perioden, hålla plantorna inne när det blåser som mest och hoppas på lite tur.

Om allt går som planerat så är det utplantering på onsdag! Jag vet att många redan planterat ut, de som har växthus har redan skördat och planterar ut sådd nr 2. Men jag är lite feg och i kombination med att ha bott lite längre norrut under några år så känns det lite konstigt att i år redan vara så tidigt på det. Så jag är tidig för att vara jag men sen jämfört med många andra. Helt ok för mig, det är ingen tävling...


Årets sådd har gett mig nya kunskaper och erfarenheter. 
Här delar jag med mig utav några och hoppas att det kan ge någon annan lite ny kunskap, att någon kanske har svar på mina funderingar och kan ge mig lite ny kunskap eller att någon vågar prova något nytt på sin resa i odlingslandet.

1. Nyheten "Rootmastern"
Den nya "Rootmastern" från Nelson garden är riktigt bra till tomater. Tyvär har jag inte kunnat jämföra mot deras mindre pluggbox eftersom jag lyckats med att lämna alla mina hos svärföräldrarna. Jag provade även att förkultivera rödkål i "Rootmastern" men med ett lite sämre resultat.

Här på bilden syns de omskolade plantorna från "Rootmastern". Vissa var så långa så de är planterade längst ner på kartongens botten. "Rootmastern" kommer definitivt få fortsätta driva nya plantor till mig både i år och kommande säsonger!


2. RootIts odlingstråg och rotningsbriketter
RootIts odlingstråg med deras egna rotningsbrikett fungerade inte lika bra till tomater. Jag funderar på om det kan bero på tomatens behov av jämn tillgång till vatten, vilket inte finns i samma utsträckning som i "Rootmaster".

Här ser ni årets tomatsådd i odlingstråget, bilden är tagen samma dag som den ovanför då jag omskolade plantorna från "Rootmastern" i djupa kartonger. Ganska stor skillnad i tillväxt, bladmassa och tjocklek på stam.


3.  Rotningspreparat - funkar de?
Jag har även provat RootIts olika preparat för bättre rotning men utan något nämnvärt ökat resultat. Utifrån andras erfarenheter har jag hört att det ibland bidrar till bättre rotning och tillväxt men lika ofta inte. Kanske ger preparaten störst effekt när det används på sticklingar, vilket jag inte provat. 


4.  Torvbriketter
Jag vet inte om jag gjorde något helt fel men jag fick ett jätte dåligt resultat med RootIts torvbriketter. Det kom upp kanske 10% av sådden och då menar jag verkligen kom upp. Resten grodde inte ens.... Men de fröna som tog har vuxit på bra och det har funkat både till buskkrasse, broccolo och broccoli. Briketterna har stått i ett återbrukat plastkärl med bra plats för att både kunna vattna och hålla vatten.



5. Mögel i rena förpackningar?
Ja, det krävdes ordentlig rengöring för att slippa mögel ibland frösådderna när jag för första gången i år sådde i mjölkförpackningar. Men trots det fick jag några mögelangrepp. 

Överlag tyckte jag att det kom mögeltillväxt mycket mer än vad jag är van vid, även i de andra odlingskärlen. Kan kanske ha att göra med att jag flyttat och nu driver upp i norrfönster med belysning och att jag i år provat såjord från Emmaljunga. Det är ju så mycket som påverkar då. 

Det ska bli intressant att se hur det bli nästa år, beroende på vart jag då bor och sår. Tills dess är det ju långt kvar så nu sätter jag ut plantorna för dagens avhärdning istället och håller tummarna för 
en stillsam dag med lagom molnighet, på vackra Österlen!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej,

Vad tycker du? Skriv gärna några ord och berätta.

/Anna