söndag 23 juni 2013

Bin - alldeles livsviktigt!

Ja, det är dem faktiskt om man betänker hur extremt stor påverkan på vår existens som bina har. Men det är många människor idag som har för lite kunskap om det och som därför inte förstår vikten av att fler väljer att bli biodlare, att vi som konsumenter stödjer våra lokala biproducenter och köper svensk honung, att kunskap om biodling sprids och att risker för sjukdomar minskar i bisamhällena.

Min kära vän Johan är både trädgårds- och odlingsnörd som jag men han är även biodlare! På besök i hans fascinerande trädgård med både djup ravin, porlande bäck, manshöga ormbunkar och tjusiga växthus och trädgårdsland visade han även sina bikupor. Jag har en väldans respekt för bin och höll mig lite på avstånd, så det blir tyvär inga närmre fotografier ;-), men jag imponeras av vad Johan skapar och bidrar till.

Min sambo är nog lite sugen på att börja han också men det dröjer nog ett år eller två till före även vi är biodlare. Trots enkelheten i biodlingen så är det en del kunskap som är viktig att ha före man sätter igång med ett samhälle eller två.

Sugen på att lära dig mer om bin? Titta in på Biodlarnas hemsida här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Hej,

Vad tycker du? Skriv gärna några ord och berätta.

/Anna